Sundhedsanprisninger som forbrugerinformation

Dette er en statusrapport for projektet Sundhedsanprisninger som forbrugerinformation, som blev udført i regi af Måltidspartnerskabet [nu Rådet for sund mad]. Projektets formål var at frembringe ny viden om, hvordan sundhedsanprisninger på udvalgte fødevarer kan bidrage til, at flere danskere får nemt ved og lyst til at spise sundere.

Det sker gennem en undersøgelse af, hvad det betyder for forbrugernes forståelse af udvalgte sundhedsanprisninger hvordan de er formuleret, og om de er suppleret med andre oplysninger, som introducerer anprisningen (uspecifikke sundhedsanprisninger) og uddyber den (supplerende forklaringer).

Udgangspunktet er en tese om, at jo bedre forbrugerne forstår sundhedsanprisningerne, jo mere sandsynligt er det, at anprisningerne kan stimulere forbrugerens lyst til købe de fødevarer, der bærer dem. Rapporten her har to formål: 1) at redegøre for det arbejde, der har været gennemført i fase 1 af projektet i perioden april-december 2013. 2) at præsentere planerne for fase 2 som finder sted i perioden frem til april 2015.