Nudge for Sundhed
Rådet for sund mad har i samarbejde med iNudgeyou, Salling og Coop gennemført Nudge for Sundhed-projektet, der har testet tre nudges til mere frugt og grønt. Formålet er at hjælpe danskerne til at spise lidt grønnere. Især to nudges har vist at flytte forbrugers indkøb af frugt og grønt.
På baggrund af test af nudges i Salling og COOP konkluderer iNudgeyou, at der skabes et mersalg af frugt grønt, når man præsenterer kunderne for en ligningssalat på et handlingsanvisende skilt og sameksponerer varerne fra ligningssalaten, så det er nemt at købe ind. Endvidere viser testene, at der skabes et mersalg af convenience-grønt, når det sameksponeres med kødprodukter, som det passer godt sammen med. En mulig forklaring på denne effekt er, at syv ud af ti danskere beslutter sig for kødet som det første, når der skal købes ind til aftensmaden.
Detailkæderne kan nu finjustere de testede nudges til eget butiksformat og implementere dem på baggrund af anbefalinger fra rapporten. Andet projektforløb af Nudge for Sundhed er finansieret af Dansk Gartneri, Rådet for sund mad samt iNudgeyou – The Applied Behavioural Science Centre.