Nudging til mere grønt i REMA 1000

Denne rapport Nudging til mere grønt i REMA 1000 beskriver, på baggrund af et projekt af samme navn, nudging-interventioners effekt på salg af grøntsager i et større antal dagligvarebutikker i Danmark. Projektet blev gennemført i regi af Måltidspartnerskabet [nu Rådet for sund mad].

Projektet skulle således måle effekten af en intervention populært kaldet ’Splashmærke’, der udviste et højt effektpotentiale i det forudgående pilotprojekt Et kærligt grønt skub.

Interventionen ’Splashmærke’

Interventionen omfatter, at der placeres snitgrønt ved siden af kød i køledisken, mens et klistermærke, med påmindelse om at købe grønt, sættes på kødet. Dette projekt har derfor haft til formål at måle effekten af splashmærkeinterventionen på salget af snitgrønt. Idet nudge-interventionen indeholder to adfærdsbearbejdende elementer (klistermærke og sameksponering), er begge dele testet for at isolere en eventuel effekt.

Forsøget blev udført i 36 Rema 1000-butikker landet over mens 122 butikker var kontrolgruppe. Det kan konkluderes, at sameksponering har en positiv effekt på salget af snitgrønt, idet salget af snitgrønt i testperioden steg med over 60 pct. Det kan endvidere konkluderes, at klistermærket alene ingen effekt har på salget af snitgrønt. Yderligere viser eksperimentet, at sameksponering mellem snitgrønt og hakket oksekød også har en positiv effekt på salget af hakket oksekød. På baggrund af disse resultater kan det anbefales, at dagligvarebutikker benytter sameksponering mellem grøntsager og kød som en måde at nudge forbrugerne til at købe mere grønt.