Mad- og indkøbsvaner, overvægt og kræft – en etnografisk undersøgelse blandt kortuddannede danskere
Kræftens Bekæmpelse har foretaget en etnografisk undersøgelse for at få indsigter i danskernes mad- og indkøbsvaner og opfattelser af overvægt og kræft. Undersøgelsen er afgrænset til at omhandle danske mænd og kvinder med kort uddannelse på grund af den sociale ulighed i sundhed.
Formålet med undersøgelsen var
- At få indsigt i madvaner blandt voksne danskere med en kort uddannelse samt deres refleksioner og værdier, de knytter hertil. Herunder få en øget forståelse for adfærd, de underliggende motiver i deres indkøbsmønstre samt tanker om måltidernes størrelse og antallet af portioner. Madvanerne undersøges i forhold til hovedmåltider som morgenmad, frokost og aftensmad men også i forbindelse med mellemmåltider, snacking, indtag af søde sager og drikkevarer uden alkohol.
- At få indsigt i danskernes opfattelser af og holdninger til overvægt samt sammenhængen mellem overvægt og kræft.