Danskernes madvaner 2016
Denne analyse fra Coop kigger på danskernes vaner og holdninger til bl.a. mad, måltider, indkøb, brugen af tid ift. mad og råvarer. Rapporten er baseret på forskellige kvantitative og kvalitative undersøgelser og kigger på emner som måltider, indkøbsvaner, tid, fødevaremærkning, økologi og råvarer.
En af de væsentligste kilder til rapporten er et stort kvantitativt studie gennemført som online-spørgeskema af Voxmeter for Coop i perioderne
20.-27. august og 3.-10. oktober 2015. I undersøgelsen indgår besvarelser fra 1164 danskere, som er repræsentative for den voksne befolkning
mellem 18 og 74 år.
Rapporten viser bl.a. at 98 % af børnefamilierne spiste aftensmad sammen med familien. For single-husstandene ses det, at unge singler oftere har en flydende måltidsstruktur, og at de i høj grad bruger medier under aftensmåltidet. For ældre singler har de fleste tændt for fjernsynet, og de har fastere spisetider sammenlignet med unge singler.