Madleg giver inspiration til maddannelse madmod og madglæde

Madleg

Med publikationen Madleg kan landets daginstitutioner finde inspiration til at sætte fokus på mad- og måltidskulturen. Madleg viser, hvordan mad og måltider kan indgå i det pædagogiske arbejde og bidrage til at styrke børnenes trivsel, læring og udvikling.

Hent madleg her.

Leg og læring med mad

Madleg er udviklet igennem i projekt i regi af Måltidspartnerskabet [nu Rådet for sund mad]. Her arbejdede en række partnere om at bruge leg og læring med maden og måltiderne til at styrke børns appetit på udfordringer, når det gælder mad og gode fælles oplevelser omkring måltiderne. Hvis børnene skal motiveres til at spise sundere, handler det om mere end at tilbyde dem ernæringsmæssig rigtig mad. Det handler om at åbne døren til, at børnene kan eksperimentere og lege omkring maden og gå på opdagelse i nye spændende måltidsoplevelser.

Vuggestue- og børnehavebørn bruger hver dag en del tid i daginstitutionen på måltider. Og børnenes spisning i daginstitutionerne dækker 45-70 pct. af deres daglige energibehov. I den styrkede pædagogiske læreplan lægges vægt på, at det pædagogiske læringsmiljø er hele dagen – også i hverdagsrutinerne. Her er det oplagt at arbejde med de daglige måltider ved at knytte dem til læreplanstemaerne.

Om madleg

Madleg beskriver syv elementer i maddannelsen og deres sammenhæng med de pædagogiske læreplaner. Hovedvægten er lagt på konkrete aktiviteter som inspiration til arbejdet med maddannelse. Grundlaget for publikationen er litteraturstudier og viden indhentet i det daglige arbejde med mad og måltider i en række daginstitutioner i København, Fåborg-Midtfyn og Vejle Kommune. Madleg er et resultat af et samarbejde i regi af Måltidspartnerskabet med deltagelse af: University College Lillebælt, FOA, Kost- & Ernæringsforbundet, Landbrug & Fødevarer, Madkulturen, Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune samt Fødevarestyrelsen.

Madleg udkom første gang i starten af 2016. Siden er den pædagogiske læreplan blevet revideret. Publikationen er nu opdateret, så den spiller sammen med de pædagogiske mål i den styrkede pædagogiske læreplan.