Sundhedsmotivation gennem influencers
Hvordan når man grupper af befolkningen, som ikke er interesserede eller motiverede, når det kommer til sundhed? Det undersøges i projektet Sundhedsmotivation gennem influencers. Én måde kan være at bruge utraditionelle kommunikationsformer og samarbejde med influencers.
En tredjedel er umotiverede og uinteresserede i sundhed
En analyse fra 2017 viste, at knap en tredjedel af befolkningen er uinteresserede og umotiverede, når det kommer til sundhed. Analysen blev lavet af Arla og Komiteen for Sundhedsoplysning.
Kan influencere motivere til sundhed?
Sundhedsmotivation gennem influencers vil gennem et pilotprojekt afprøve potentialet i at bruge influencers på sociale medier. Formålet er at nå nogle af de grupper, som er mindre motiveret til sundhed og ikke lytter til sundhedsbudskaber. Ved at samarbejde med influencers forsøger vi at nå en svær målgruppe med budskaber, der motiverer til en sundere livsstil. MAPP Centret Aarhus Universitet har projektledelsen.
Det er ikke målgruppens mangel på motivation alene, der gør målgruppen interessant. Det er derimod en formodning om, at mange af dem, der karakteriseres som umotiverede, kan drage fordel af en sundere livsstil.
Gamere er den første målgruppe
I første omgang vil projektet undersøge, om influencers kan stimulere interessen for mad og sundhed blandt en særlig udvalgt gruppe af unge, hvor man formoder at en vis del typisk ikke lytter til sundhedsbudskaber. Pilotprojektets målgruppe er 15–25-årige ”gamere”, som spiller computerspil enten alene eller i fællesskaber, og ofte bruger en stor del af deres tid på at spille.
Det er ambitionen at belyse, hvordan et budskab, som skal formidles af en influencer kan tilrettelægges, og hvordan målgruppen tager imod brugen af en influencer. Samtidig bruges pilotprojektet til at danne grundlag for anvendelse af influencers til en større målgruppe.