Klimaanprisninger illustreret af en rød tomat

Klimaanprisninger

I Rådet for sund mad ser vi det som en vigtig opgave at hjælpe til at træffe klimavenlige og sunde valg i indkøbssituationen. Derfor vil vi med dette projekt afklare, hvilke anprisninger der kan bruges om mad og måltider i reklamer og anden markedskommunikation.

Hjælp til at træffe klimavenlige og sunde valg

Mange mennesker vil gerne gøre en ekstra personlig indsats for at hjælpe klimaet i deres forbrug af fødevarer og valg af kost. I Rådet for sund mad ser vi det som en vigtig opgave at hjælpe til at træffe det mest klimavenlige og sunde valg i indkøbssituationen. En måde at hjælpe på er gennem virksomheders frivillige brug af anprisninger vedrørende klima.

Markedsføring af sundere og mere klimavenlige fødevarer

Udover at fremme forbrugerens valg af sunde og klimavenlige fødevarer vil vi med dette projekt afklare, hvilke anprisninger vedrørende klima, der kan anvendes med henblik på at fremme det sundere valg. Derfor er målet med projektet at udarbejde en enkel vejledning, som erhvervet kan bruge i forbindelse med markedsføring af sundere og mere klimavenlige fødevarer. Vejledningen skal indeholde enkle eksempler på brug af anprisninger vedrørende klima inden for fx frugt og grøntsager, fuldkorn og fisk. En enkel vejledning på dette område vil være relevant både i forhold til mærkning af fødevarer, menutavler i restauranter, reklamer m.v.

Klimaanprisninger gennemføres som en del af Rådets program Danskernes madvaner.