Fiberpølse

Fiberpølse som business case

I regi af Måltidspartnerskabet (nu Rådet for sund mad) har en række samarbejdspartnere udviklet en fiberpølse. Ved at tilbyde en sundere variant af et fastfoodprodukt – i denne case pølser – er målet at stimulere det sundere valg hos en bred gruppe af forbrugere, også dem, der ikke altid tænker sundhed først.

Skal bidrage til at øge udbud og efterspørgsel af sunde måltider

Det overordnede formål med projektet er at øge udbud og efterspørgsel af sunde måltider gennem et konkret samarbejde om produktion, markedsintroduktion og evidensbaseret anvendelse.

DMRI har udviklet en prototype på end sundere variant af et ofte usundt produkt nemlig en pølse, med et reduceret fedtindhold (10g/100g) og dertil tilsat kostfibre (mindst 3g/100g). Sensorisk kvalitet samt forbrugeraccept er undersøgt og gav positive resultater. Måltidspartnerskabets projekt skal færdigudvikle fiberpølsen fra prototype til industriel produktion, herunder søge at receptoptimere fiberindhold med henblik på ernæringsanprisning.

Forbrugeropfattelsen af fiberpølsen

I projektet Fiberpølse som business case indgår en undersøgelse af forbrugeropfattelse af fiberpølsen (navn, markedsføring). Forskellige strategier testes til at implementere fiberpølsen i sortimentet “on-the-go”. Derudover gennemføres markedstest i forhold til fx placering, tilbehør, mærkning mv.

Resultater af Fiberpølse som business case

Projektet rapporteres bl.a. som en faglig artikel om “best practice” for introduktion af sundere fastfood varianter.