Den Nationale Grøntuge

Den Nationale Grøntuge (DNG) samler aktører på tværs af værdikæden til en fælles indsats for at øge danskernes forbrug af grøntsager. Du kan være med!

To ud af tre danskere ønsker at inkludere flere grøntsager i deres kost, og 9 ud af 10 går op i at spise sundt. MEN selvom vi er bevidste om vigtigheden af grøntsager for vores sundhed og klimaet, lever langt de fleste af os stadig ikke op til de anbefalede 600 gram frugt og grønt om dagen – hvoraf mindst halvdelen anbefales at være grøntsager. 🥕

Sammen vil organisationerne bag DNG sætte fokus på grøntsagerne og inspirere danskerne til flere grøntsager på tallerkenen.

Den Nationale Grøntuge finder sted i uge 34.

Indtag og salg af grøntsager går den forkerte vej. For at ændre på det, er vi nødt til at stå sammen. Tanken med DNG er at lave en koordineret aktivering af mange forskellige aktørers aktiviteter og kommunikationsplatforme. – Line Damsgaard, DNG projektleder

Vil du bakke op om DNG som partner? Giv Line Damsgaard et praj – projektleder for DNG.

Viden om vægtstatus, mad- og måltidsvaner illustreret af gulerødder i forskellige farver.

Q&A – 5 hurtige

Hvorfor DNG ?

De fleste danskere vil gerne spise flere grøntsager. Men trods ønsket om at spise flere grøntsager kniber det lidt med praktikken og langt de fleste danskere får under de anbefalede 600g frugt og grønt om dagen, hvoraf mindst halvdelen (altså 300 gram) anbefales at være grøntsager. I gennemsnit spiser vi lidt under 200 gram grøntsager jf. Danskernes Kostvaner 2013. Derfor er en række organisationer gået sammen og vil udfordre, støtte og inspirere danskerne til at inkludere endnu flere grøntsager i den daglige kost.

Hvad er danskernes yndlingsgrøntsager?

Danskernes top 5 grøntsager er gulerødder, løg, agurk, tomater og peberfrugt.

Lad os lige få det genopfrisket, hvorfor er det egentligt godt at spise mange grøntsager?

Grøntsager bidrager med mange gode ting. Et højt indtag af grøntsager gør det er nemmere at holde eller opnå en sund vægt.

Grøntsager er blandt de fødevarer med det allerlaveste klimaaftryk. Grøntsager mætter godt og smager helt fantastisk.

Okay, jeg skal spise flere grøntsager – men hvordan gør jeg det lettest?

Skær det ud i mundrette stykker. Tilsæt grøntsager alle steder, hvor du kan (i sovsen, farsen, smoothien). Få inspiration fra de tusindvis af opskrifter der er tilgængelig online.

Husk, vi er alle rollemodeller – for vores børn, venner og familie – sæt et godt eksempel 😉

Hvad tæller med som grøntsager?

Alle grøntsager – både dem der er frosne, friske og forarbejdede – tæller med.
Fødevarer som kartofler, svampe, bælgfrugter, og frugter hører ikke under Fødevarestyrelsens anbefaling for grøntsager.