Indkøbsguide FAQ – sådan vælger du sundere mad og drikke, hvis du har diabetes

For at gøre det let at bruge Indkøbsguiden til at vælge sund mad og drikke, hvis du har diabetes, har projektgruppen bag Sunde fødevarer til mennesker med diabetes besvaret nogle af de typiske spørgsmål, man kan have til guiden.

Guiden kan downloades her og bestilles hos kfsbutik.dk eller netbutik.diabetes.dk.

Guide til at være sund mad, hvis du har diabetes.
Q: Hvem er målgruppen for Indkøbsguiden?

A: Målgruppen for den nye indkøbsguide er, foruden mennesker med diabetes, også sundhedsprofessionelle, som fx kliniske diætister og andre ernæringsprofessionelle, som kan bruge guiden i deres rådgivning og vejledning af mennesker med diabetes. Derudover kan praktiserende læger, fodterapeuter og andre, som er i kontakt med mennesker med diabetes, bruge guiden til at informere om sundere mad- og drikkevarer.

Q: Hvad kan jeg bruge Indkøbsguiden til?

A: Indkøbsguiden er en hurtig rettesnor, der indeholder fotos af dagligvarer, som vi kender fra supermarkedernes hylder. Varerne er inddelt i 17 fødevaregrupper, bl.a. mælk, ost eller pålæg, som gør det nemt at bruge guiden. Under hvert foto af en vare er angivet, hvor meget fedt, sukker, sukkerarter og kostfibre, varen bør indeholde for at være et sundere valg.

Q: Skal jeg købe præcis de varer, der er billeder af?

A: Nej, billederne viser blot et eksempel på den type vare, der kan vælges i pågældende kategori. Det vigtige er at være opmærksom på anbefalingen for fedt, sukkerarter, sukker og kostfibre og at sammenligne med næringsdeklarationen på den vare, du ønsker at købe. De afbillede varer er købt i forskellige butikskæder, så der forhåbentligt er genkendelige varer for alle, uanset hvor man køber ind.

Q: I guiden optræder der økologiske varer – skal jeg købe det?

A: Nej, ikke nødvendigvis. I valget af fødevarer er der lagt vægt på, at det er dagligdagsvarer, som kan findes i mange forskellige butikker. Når danskerne køber ind, er ca. 13 % af varerne økologiske, og det afspejler varerne i Indkøbsguiden.

Q: Der er en gennemgående anbefaling af fedt – hvorfor det?

A: Fødevarestyrelsen anbefaler at spise mindre mættet fedt fra f.eks. kød, pålæg og mejeriprodukter. Denne anbefaling afspejler sig i anbefalingerne.

Q: I den første udgave af Indkøbsguiden var der nogle lidt andre anbefalinger – hvad er årsagen til ændringerne?

A: Indkøbsguidens anbefalinger knytter sig, for de fleste kategorier, i kriterierne for Nøglehulsbekendtgørelsen og dermed opstår der ændringer fra tidligere version.

Q: Hvad betyder sukkerarter?

A: Sukkerarter er en angivelse af tilsat sukker og evt. naturligt forekommende sukker i et produkt f.eks. hvis et produkt indeholder frugt.

Q: Hvorfor anbefales det at drikke læskedrikke med kunstige sødestoffer?

A: Fødevarestyrelsens anbefaling ’Drik vand’, gælder for alle. Vil man gerne have ’smag’ i sin drik, kan drikke uden tilsat sukker være en mulighed.

Q: Kan jeg spise, alt hvad jeg vil af de afbillede varer?

A: Guiden er en hjælp til at købe de sundere produkter. Det er dog stadig vigtigt at have fokus på Fødevarestyrelsens anbefaling: ’Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv’

Q: Jeg kan ikke se nogle af de varer, jeg plejer at spise fx pitabrød og hummus. Hvad med dem?

A: Tag udgangspunkt i anbefalingerne for den enkelte fødevarekategori fx brød og pålæg og sammenlign næringsdeklarationen med den vare du plejer at spise.

Q: Hvad med pasta og ris?

A: Spis gerne pasta og ris – vælg varianter med Fuldkornslogoet.