Viden om mad og måltider i dagtilbud
Her har vi samlet al viden, som vidensoverblikket rummer, der omhandler mad og måltider i dagtilbud. Find viden om mad- og måltidsrammer, maddannelse & madmod og madordninger i dagtilbud.
Med denne viden om ønsker vi i Rådet for sund mad, at pædagoger, ledere, kommuner og andre interesserede får et nemt og hurtigt overblik over de tilgængelige rapporter, publikationer og spændende cases, som findes i vidensoverblikket om mad og måltider i dagtilbud.
Mad- og måltidsrammer
Det gode måltid i jeres dagtilbud – normer, smagsoplevelser og plads til leg. Dette inspirationsmateriale fra Danmarks Evalueringsinstitut henvender sig til pædagoger og har fokus på følgende tre områder: organisering af det gode måltid, pædagogens rolle under måltidet samt forældresamarbejdet.
Det pædagogiske arbejde med mad og måltidet i dagtilbud – praksis. Denne publikation fra Danmarks Evalueringsinstitut inspirerer til udvikling af de pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider i daginstitutionen. Praksiseksemplerne inspirerer også til arbejdet med de seks læreplanstemaer fra den styrkede pædagogiske læreplan.
Det pædagogiske arbejde med mad og måltidet i dagtilbud – viden. Med udgangspunkt i 57 skandinaviske studier beskriver denne publikation fra Danmarks Evalueringsinstitut, hvordan pædagogiske personale arbejder med mad, måltider, madglæde, maddannelse og sundhed i daginstitutioner.
Hoppeline. I dette sundhedsfremme projekt fra UC Syd er der fokus på det pædagogiske arbejde med at styrke børnenes sundhed. Gennem projektet er der udarbejdet materiale, som bl.a. skal bruges i faglige diskussioner om vaner og rutiner, som præger måltidskulturen i daginstitutionen.
Professionalisering og øget tværfaglighed i samarbejdet omkring mad og måltider i dagtilbud. Denne rapport fra DPU, Aarhus Universitet formidler ti anbefalinger til daginstitutioner, som bl.a. peger på, at det er vigtigt med bevidste organisatoriske rammer og pædagogisk praksis omkring måltidet.
Rammer om det gode måltid. Denne publikation fra Fødevarestyrelsen er en guide til daginstitutioner målrettet det pædagogisk personale, madprofessionelle samt ledere. Publikationen beskriver måltidets pædagogiske fundament og giver råd til det gode måltid.
Maddannelse og madmod
Den Magiske Madkasse. Den Magiske Madkasse er udviklet af Mejeriforeningen og Landbrug & Fødevarer og sætter fokus på mad og måltider i overgangen fra børnehave til skole.
Maddannelse, madmod og madglæde – hvilken betydning har daginstitutioners madkultur og måltidspædagogik?Litteraturstudiet, udarbejdet af Københavns Universitet for Fødevarestyrelsen, formidler forskningsresultater om, hvilke faktorer der har indflydelse på børns madvaner.
Madleg – inspiration til maddannelse, madmod og madglæde. Denne publikation udgivet af Rådet for sund mad inspirerer daginstitutioner til at sætte fokus på mad- og måltidskulturen. Måltidet indgår i det pædagogiske arbejde og kan aktivt bruges i arbejdet med at styrke børnenes trivsel, læring og udvikling.
Madmodige børn. Dette inspirationsmateriale fra Smag for Livet giver inspiration til, hvordan man kan støtte børn i udviklingen af madmod og madglæde.
Mod en smagspædagogik. Denne bog fra Smag for Livet beskriver en smagspædagogik, der har til formål at lære børn og unge at forholde sig bevidst til deres egne smagsanser.
Smag, leg & fantasi – Den Magiske Madkasse i børnehaven. Evaluering af Den Magiske Madkasse, der kommer ind på effektfuldhed, de succeser og de udfordringer arbejdet med Den Magiske Madkasse har givet i børnehaverne. Udarbejdet af DPU, Aarhus Universitet for Mejeriforeningen og Landbrug & Fødevarer.
Styrk maddannelse. Dette projekt tilbyder inspirationsmateriale om maddannelse samt kompetenceudviklingsforløb til pædagoger, for herigennem at styrket maddannelsen hos børn i dagtilbud. Projektet er udviklet af Professionshøjskolen Absalon, Københavns Professionshøjskole, VIA University College, UCN, UCL og UC Syd.
Madordning
En undersøgelse af mad- og måltidskulturen i daginstitutioner med forskellige madordninger. I rapporten fra DTU Fødevareinstituttet får man indblik i mad- og måltidskulturer i daginstitutioner med forskellige madordninger. Der kigges bl.a. på samvær omkring måltidet, pædagogers rolle og maddannelse.
Guide til sundere mad i daginstitutionen. Denne guide er Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger for sundere mad i daginstitutionen og involverer både madprofessionelle, pædagoger og ledelse.
Hvad er på menuen i børnehaver med økologisk mad? Undersøgelsen fra DTU Fødevareinstituttet kigger på frokostmåltider i daginstitutioner, som bruger økologiske fødevarer.
Mad i dagplejen. Fødevarestyrelsen vil inspirere dagplejere til at servere sunde og næringsrige måltider til børnene.
Madudbud i daginstitutioner 2018. Denne rapport fra DTU Fødevareinstituttet kigger på daginstitutioner med interne madordninger, og beskriver i hvor høj grad at disse institutioner opfylder anbefalingerne fra Fødevarestyrelsen.
Måling af spiseadfærd i dagtilbud. Denne rapport fra Aarhus Universitet har fokus på betydningen af børns aktive involvering i tilblivelsen af frokostmåltidet og betydningen af dette i forhold til deres spiseadfærd. Rapporten kigger både på institutioner med frokostordning og institutioner med madpakkeordning
Måltidsmærket og Guide til sundere mad. Måltidsmærket er Fødevarestyrelsens mærke til professionelle køkkener, og findes bl.a. til daginstitutioner. Køkkener må markedsføre sig med mærket, når de følger principperne i en af Fødevarestyrelsens guides til sundere mad.
Søger du mere viden?
Rådets videnoverblik bliver løbende opdateret. Den viden som har fokus på børn og dagtilbud findes under Rådets program Generation sund og målgruppen 0-6 år.
Mangler vi noget?
Tip os på viden@raadetforsundmad.dk, hvis du synes, vi mangler en kilde.