Viden om grøntsager
Her har vi samlet al viden om grøntsager, som vidensoverblikket rummer.
Med denne viden om ønsker vi i Rådet for sund mad, at alle interesserede får et nemt og hurtigt overblik over de tilgængelige rapporter, publikationer og spændende cases, som findes i vidensoverblikket om grøntsager.
Anprisninger af grøntsager. I projektet Anprisninger af grøntsager under Rådet for sund mad har man kortlagt, hvad og hvordan man må anprise på emballage og i kommunikation omkring grøntsager.
Et kærligt grønt skub – nudging af forbrugsvaner med fokus på frugt og grønt. Dette er en evalueringsrapport fra projektet Et kærligt grønt skub som undersøgte, om det var muligt at nudge forbrugere til at købe mere frugt og grønt. Projektet blev gennemført i regi af Måltidspartnerskabet (nu Rådet for sund mad).
Flere grøntsager og fuldkorn i skolemad. Undersøgelsen fra DTU Fødevareinstituttet kigger på seks forskellige skoleindsatser, der alle ønsker at fremme elevernes køb af grøntsager og fuldkornsprodukter.
Grønne anprisninger. Denne vejledning formidler, hvordan ernærings- og sundhedsanprisninger kan bruges til at fremme forbrugernes interesse for grøntsager. Vejledningen er udarbejdet i forbindelse med projektet ”Grønne anprisninger”, der blev til i regi af Rådet for sund mad. Projektet blev projektledet af Landbrug & Fødevarer med deltagelse fra Fødevarestyrelsen.
Grøntsagsprofiler – En undersøgelse om danskernes holdninger til og brug af grøntsager. I denne rapport vises 37 forskellige grøntsagsprofiler, som alle tager udgangspunkt i grøntsagernes brug, styrke og svaghed. Rapporten er udviklet i regi af Måltidspartnerskabet (nu Rådet for sund mad) af Landbrug & Fødevarer.
Markedsanalyse af forbrug af danske grøntsager. I denne markedanalyse bliver forbrugernes brug af og holdning til frugt og grønt kortlagt. Målet med analysen er at få indsigt i, hvad der skal til for at forøge salget af frugt og grønt i supermarkederne. Analysen er udviklet i regi af Måltidspartnerskabet (nu Rådet for sund mad) af Landbrug & Fødevarer.
Nudging til mere grønt i Rema1000 (projekt). Projektet, som foregik ude i Rema1000s butikker, forsøgte at fremme salget af grønt via bestemte nudging-initiativer. Projektet blev gennemført i regi af Måltidspartnerskabet (nu Rådet for sund mad).
Nudging til mere grønt i REMA 1000 (rapport). Denne rapport beskriver, på baggrund af projektet Nudging til mere grønt i REMA 1000, effekten af de nudging-interventioner som blev afprøvet i et større antal dagligvarebutikker i Danmark. Rapporten blev udgivet i regi af Måltidspartnerskabet (nu Rådet for sund mad).
Sæson. Sæson er en hjemmeside som Dansk Gartneri står bag. Hjemmesiden indeholder en stor opskriftsamling og viden om, hvornår de forskellige frugt og grøntsager er i sæson.
U&A om grøntsager – En forbrugerundersøgelse om danskernes kendskab og holdning til, samt køb og brug af grøntsager. Denne rapport kigger på forbrugernes holdning til og brug af grønt. Denne publikation er udarbejdet af Landbrug og Fødevarer i regi af Rådet for sund mad.
Vejledning om brug af generiske klimaanprisninger og kostråd til at fremme sundere valg. Vejledningen giver enkle eksempler på, hvordan klimaanprisninger og kostråd kan bruges mhp. at fremme sunde og klimavenlige fødevarer. Vejledningen er udviklet i regi af Rådet for sund mad.
Mangler vi noget?
Tip os på viden@raadetforsundmad.dk, hvis du synes, vi mangler en kilde.