Food Literacy: nøglen til sund kost og trivsel blandt børn og unge.

Perspektiver fra forskningsevalueringen af MADlejr

Hvad er effekten af maddannende aktiviteter? Det giver vi et bud på den 22. april fra 13-14.30 til det næste spissundereLIVE arrangement , der falder under Rådets netværksaktiviteter om Mad & Læring.

Glade børn på MADlejr smager på mad
foto: MADlejr

Fremme af børn og unges mad- og måltidskompetencer

Mad og måltider er essentielle for menneskers overlevelse og spiller en væsentlig rolle i børn og unges hverdagsliv. Mad skaber nydelse og sunde mad – og måltidsvaner er vigtige for at sikre optimal vækst og udvikling hos børn og unge. Mange danske børn og unges kostvaner lever ikke op til de officielle anbefalinger, som giver retningslinjer for en sund og varieret kost i passende mængder. Der er således brug for at effektive strategier, som kan fremme børn og unges kompetencer relateret til mad og måltider i uformelle og formelle arenaer inden for uddannelse såsom skolen.

Elevinddragende madundervisning

Arla-fondens lejrskoleforløb MADlejr bygger på elevinddragende madundervisning og nye måder at udvikle madkompetence, madmod og madlavningsglæde hos skolebørn på 6.-7. klassetrin. Eleverne deltager aktivt i tilberedningen af alle deres måltider, samtidig med, at de arbejder med råvarer, sundhed og bæredygtighed. Målet med MADlejr er at skabe rammen og indholdet for et meningsfuldt og levende lejrskoleforløb, hvor mad, måltid, sundhed og natur er i centrum.

Effekten af deltagelse i MADlejr

Seminaret præsenterer resultaterne fra forskningsevalueringen af MADlejr. Projektet er gennemført i samarbejde mellem forskere fra DTU Fødevareinstituttet og Steno Diabetes Centrer Copenhagen afdeling for Sundhedsfremme. Formålet med projektet har været at udvikle et redskab til måling af madkompetence hos skolebørn på 6. og 7. klassetrin, samt et innovativ kostregistreringsredskab. Effekten af deltagelse i MADlejr på børns maddannelse og kostindtag er herefter evalueret i en skoleintervention hvor de virksomme elementer, der bidrager til udvikling af madkompetence hos skolebørn, desuden er undersøgt kvalitativt.

Arrangementet holdes den 22. april fra 13-14.30 og er gratis, men kræver tilmelding.

Tilmeld dig her.

Projektet er finansieret af Arla Fonden, og Landbrugets Kulturfond har bidraget til formidlingen af projektets resultater.