De generiske klimaanprisninger kommer nu i dagligvarehandlen

Som de første indfører supermarkedskæden MENY generiske klimaanprisninger udarbejdet i Rådet for sund mad. Klimaanprisningerne skal gøre det lettere for kunderne at træffe klimabevidste valg, når de handler dagligvarer.

Ifølge Madkulturen, som er en videns- og forandringsorganisation under Fødevarestyrelsen, synes 73% af danskerne, at det er vigtigt at være klimabevidst i sine madvaner. Men samtidig kan det være svært at gennemskue, hvordan man køber klimabevidst ind, når man eksponeres for mange forskellige informationer. Det konkluderede Klimarådet også i i en rapport sidste år, hvor de peger på, at 50-60% efterlyser mere viden, information og vejledning.

MENY vil nu gøre det nemmere for kunderne at spotte fødevarer med et lavere klimaaftryk ved at bruge Rådets Vejledning om brug af generiske klimaanprisninger og kostråd til at fremme sundere valg på udvalgte fødevarekategorier. Formålet er at hjælpe kunderne til hurtigt og nemt at identificere fødevarer, der har et lavere klimaaftryk. MENY er de første, der tager klimaanprisningerne i brug.

De generiske klimaanprisninger er udgivet af Rådet for sund mad og udarbejdet af en række aktører i fødevare- og erhvervsbranchen med deltagelse af Fødevarestyrelsen. Ifølge MENY er den store faglighed og myndighed, der ligger bag udarbejdelsen af klimaanprisningerne, vigtig for validiteten og troværdigheden.

“Det er en del af vores ansvar at gøre det nemmere for kunderne at vælge mere klimabevidst, og vi gør, hvad vi kan for at leve op til det. Det er samtidig vigtigt, at vi kommunikerer korrekt om klimaaftryk, så vi er meget glade for, at der nu findes vejledninger om det klimabevidste valg, som er understøttet af myndigheder. Og hvis der opstår spørgsmål, kan vores uddannede klimaambassadører hjælpe med alt fra madlavningsinspiration til, hvordan man kan reducere madspild,” siger Richo Boss, kædedirektør i MENY

Klimaanprisningerne sættes i spil i MENY med skiltning og mærkninger i butikken, som guider kunderne til en række fødevarekategorier med mindre klimaaftryk. Initiativet udrulles nu og vil være i alle landets 112 MENY-butikker inden udgangen af september.

Anprisningerne stammer fra en vejledning fra efteråret fra Rådet for sund mad. Og håbet er, at de gør det lettere at smide klimavenlige varer i kurven.

“Det er generiske anprisninger. Supermarkederne kan eksempelvis i grøntafdelingen gøre opmærksom på, at det er sundt og klimavenligt at spise grøntsager. Man vil møde det i butikken og i reklamer – men ikke på det enkelte produkt,” forklarer Claus Egeris, sekretariatschef hos Rådet for sund mad.

Klimaanprisningerne kan ikke bruges til at til at vælge mellem den ene dåse bønner frem for den anden. Formuleringerne bruges om hele produktkategorier som frugt, grønt eller olier.

Ifølge CSR-chef i dagligvarekoncernen Dagrofa, Henrik Johannsen er anprisningerne det bedste bud på en hjælp til forbrugerne, som tingene er nu.

“Fødevarestyrelsen er ved at udvikle et klimamærke på produktniveau. Den mærkning venter vi selvfølgelig med spænding på, men den er ikke lige rundt om hjørnet. Så indtil da er det rigtig godt, at man i hvert fald på kategori-niveau har en vejledning at forholde sig til,” fortæller Henrik Johannsen, CSR-chef i Dagrofa

Fakta

  • Klimaanprisningerne er udarbejdet af Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, De Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer, Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødevarer, Aarhus Universitet, Rådet for sund mad, Dagrofa, Horesta, Rema 1000, MLDK Mærkevareleverandørerne.
  • Der vil være generiske klimaanprisninger i fødevarekategorierne planteolier, grøntsager, frugt, kartofler, bælgfrugter, kylling og fuldkornsprodukter.
  • Danmarks Naturfredningsforening arbejder aktivt for klimaet, og sidder blandt andet i Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe for et klimamærke på produktniveau.
  • MENY er en del af fødevarekoncernen Dagrofa, som også står bag SPAR, Min Købmand og Let-Køb, samt ejer salgs- og logistikselskabet, Dagrofa Logistik, og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
  • Klimarådets rapport kan finde på deres hjemmeside.
  • Madkulturens undersøgelse kan findes på deres hjemmeside.